Rostlinný zdroj

Bohatým zdrojem bílkovin mohou být též potraviny a suplementy rostlinného původu. Pokud se vhodně zkombinují, je možné dosáhnout přítomnosti všech 9 esenciálních aminokyselin, navíc s mnohem menším příjmem tuků a cholesterolu, než je tomu u živočišných zdrojů. Rostlinné proteiny jsou ideální volbou pro vegetariány a vegany.

#ShowMore#   

Složení rostlinných proteinů je poměrně různorodé. V širokém spektru rostlinných doplňků stravy najdeme proteiny ze sóji, hrachu, rýže, konopí, dýňového semínka, ovsa nebo chia semínek. Nejvyšší obsah bílkovin má sójový izolát (85 g na 100 g) a v patách mu jde hrachový protein (75 g na 100 g), který má podobné složení jako syrovátkový koncentrát. Další rostlinné proteiny mají nejběžněji 60 - 80 g bílkovin na 100 g. 

Výhody rostlinných proteinů 

  • I přes nižší obsah EAA a BCAA aminokyselin stimulují tvorbu svalových bílkovin
  • Při správném dávkování a kombinování dokáží nahradit živočišné proteiny
  • Obsahují méně škodlivých tuků a cholesterolu, než živočišné proteiny
  • Neobsahují laktózu a některé jsou bezlepkové, takže jsou vhodné i pro vegetariány
  • jejich výroba představuje menší zátěž pro životní prostředí

Druhy rostlinných proteinů 

     I.         Jednosložkové 

Jsou složené z jednoho rostlinného druhu proteinu. 

   II.         Vícesložkové 

Tyto proteiny obsahující více druhů bílkovin zároveň, aby výsledné spektrum aminokyselin bylo co nejpodobnější kvalitnějším živočišným proteinům.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.