Prebiotika - Probiotika

Nejprodávanější

Complete Fibre Complex 90
 
330 Kč
Detail
2 položek celkem
SynerbioDaily30cps Viridian
269 Kč

ZDRAVÍ STAV STŘEVNÍ MIKROFLÓRY A BEZPROBLÉMOVÉ TRÁVENÍ

Kód: 668
Complete Fibre Complex 90
Tip
330 Kč

KOMPLEXNÍ SMĚS VLÁKNINY A PREBIOTICKÝCH SLOŽEK

Kód: 602

Lidský organismus obsahuje biliony organismů, které ovlivňují trávení, fungování nervového systému a imunitní systém. Souboru těchto organismů se říká mikrobiom. Kondice mikrobiomu ovlivňuje nejen zdraví střev, ale také celého těla. Střevo má kromě trávení potravy na starosti též stav imunitního systému, absorpci vitamínů a minerálů a produkci hormonů a neurotransmiterů. Jeho dobrý zdravotní stav je tak pro správné fungování organismu zcela nezbytný.

#ShowMore# 

            Mikrobiom mohou poškodit antibiotika, pití alkoholu, stres, nedostatečný pitný režim nebo potraviny s obsahem pesticidů. Narušení mikrobiomu může vést k syndromu propustného střeva, kdy do krve prosakují toxiny vedoucí k potravinovým alergiím či autoimunitním onemocněním. Zabránit tomu mohou probiotika a prebiotika. 

Prebiotika

            Prebiotika jsou druh nestravitelné vlákniny patřící mezi tzv. oligosacharidy. Slouží jako potrava pro živé bakterie probiotika, která bez nich nemohou existovat. Prebiotika prochází trávicím traktem a v tlustém střevě jsou fermentována probiotiky, proto jsou považována za jejich potravu. Prebiotika upravují viskozitu tráveniny, urychlují její posun trávicím traktem, zvyšují pocit sytosti, snižují glykemickou křivku a snižují pravděpodobnost osídlení těla parazity. Jejich hlavní funkce ale spočívá v podpoře růstu probiotik, jejichž přítomnost v těle je nepostradatelná. 

            Prebiotika ale neovlivňují pouze fyzickou kondici lidského těla. Pozitivní vliv mají též na naši psychiku. Střevní bakterie totiž ovlivňují produkci hormonů, jako jsou inzulin nebo leptin, a neurotransmiterů, jako jsou serotonin, dopamin nebo GABA. Ty všechny jsou odpovědné za dobrou náladu a dobrý duševní stav. 

Prebiotika v potravě 

            Prebiotika můžeme rozdělit na přirozená, která najdeme v potravě, a syntetická, která jsou uměle vyrobena. Nejvýznamnějším přirozeným prebiotikem je oligosacharid inulin, který se vyznačuje nízkou energetickou hodnotu a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Prebiotika jsou obsažena především v ovoci, které je bohaté na pektin a inulin, hlavně v jablcích nebo banánech. Vysoký obsah vlákniny má také čekanka, která se pro svůj nízký glykemický index používá jako sladidlo. Prebiotika najdeme také v zelenině, například chřestu, cibuli nebo česneku, který je obzvláště bohatý na inulin. Obsahují je také luštěniny, například fazole.

Suplementace prebiotik 

            Pokud přijímáme pouze omezené množství potravy bohaté na prebiotika, je třeba je doplňovat uměle pomocí doplňků stravy. Tyto suplementy často obsahují kromě inulinu také nejběžnější druhy laktobacilů a bifidobakterií, například Lactobacillus acidophilus či Bifidobacterium breve. 

K čemu slouží prebiotické suplementy? 

  • Prebiotika slouží jako potrava pro probiotika
  • Posilují imunitu
  • Působí pozitivně na střevní mikrobiom
  • Zvyšují pocit sytosti
  • Bojují proti infekcím a alergiím
  • Snižují hladinu cholesterolu
  • Podporují vstřebávání vápníku, hořčíku a dalších minerálů 

Probiotika 

            Slovo probiotika lze doslova přeložit jako “pro život”. Probiotika jsou mikroorganismy, které pomáhají rozkládat potravu v trávicím traktu, absorbovat z ní živiny a enzymy, a tím přispívat k celkovému zdravotnímu stavu organismu. Mezi jejich účinky patří tlumení alergií, prevence kolorektálního karcinomu, prevence respiračních onemocnění a léčba střevních onemocnění. Tyto mikroorganismy zahrnují ohromné množství bakterií různých kmenů, z nichž každý slouží k něčemu jinému. Nejběžnějšími kmeny probiotických bakterií jsou bakterie mléčného kvašení rodů Lactobacillus, Streptococcus, Lactococcus a Enterococcus, které se dnes běžně přidávají do kysaných mléčných výrobků, fermentovaných masných výrobků či sýrů. 

Probiotika v potravě 

            Probiotika najdeme přirozeně v potravě. Vysoký obsah probiotik obsahují v mléčné výrobky, především kefírové a acidofilní mléko, jogurty a některé sýry. Probiotika jsou obsažena také v kvašené zelenině, kombuche, tempehu a jiných výrobcích z fermentované sóji, a kváskovém pečivu.

Suplementace probiotik 

Probiotika sice najdete v potravě, pokud ovšem zrovna neholdujete potravinám, které je obsahují, můžete je suplementovat pomocí probiotických doplňků stravy. Probiotika je nutné doplňovat pravidelně, jejich pozitivní efekt totiž působí pouze po dobu užívání, tělo si je neumí “střádat” do zásoby. Probiotika je třeba doplňovat i v období nemocí a užívání antibiotik, která negativně působí na střevní mikrobiom. Jejich užívání navíc posiluje imunitní systém, proto je nevynechejte ani při cestách do exotických destinací, jako jsou Turecko, Egypt nebo Tunis. 

K čemu slouží probiotické suplementy? 

  • Pro zvýšení imunity u dospělých i dětí
  • Pro podporu zažívání u novorozenců
  • Pro léčbu zažívacích obtíží, například zácpy nebo nadýmání
  • Po léčbě antibiotiky je dobré obnovit mikrobiom pomocí laktobacilů
  • Při narušení poševní mikroflóry u žen 

Synbiotika

            Mezi probiotiky a prebiotiky funguje synergie. To znamená, že jedny nemohou fungovat bez druhých. Kombinací prebiotik a probiotik vznikají tzv. synbiotika, která obsahují obě tyto složky. Typickým příkladem synbiotika v potravě je jogurt obsahující bifidobakterie a oligofruktózu. Probiotika a prebiotika mají nejen blahodárný účinek na trávení, ale společně také snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění, snižují hladinu cholesterolu a zvyšují množství energie a tím posilují imunitu.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.