NAKUP NAD 1200 KČ A NA CELÝ NÁKUP DOSTANEŠ 50% SLEVU! *sleva se odečítá z původní ceny produktu.

Proteiny

Nejoblíbenější a nejužívanější doplňky stravy jsou bezesporu proteiny (též bílkoviny). Jejich pravidelné užívání totiž napomáhá k nárůstu svalové hmoty, regeneraci po fyzické zátěži a hojení ran. Naše tělo je vytváří spojováním řetězců esenciálních a neesenciálních aminokyselin. Skládají se z esenciálních a neesenciálních aminokyselin a spolu se sacharidy a tuky patří k základním makroživinám. Najdeme je přirozeně v potravě, například v mase, mléčných výrobcích, vejcích, luštěninách nebo obilovinách. Jejich koncentrace je však jen něco málo přes 30 %. Doplňky stravy jich však mohou obsahovat od 70 do 90 % celkového objemu, a proto jsou sportovci tolik vyhledávané. Pro každého, kdo potřebuje svůj příjem bílkovin navýšit, nebo je potřebuje rychle strávit, je vhodně zvolený proteinový doplněk stravy optimální volbou.

#ShowMore# 

Vlastnosti proteinů 

            Všechny proteiny mají jedinečné vlastnosti, jako jsou obsah aminokyselin, vstřebatelnost, využitelnost pro náš organismus a biologickou hodnotu. Nejlepších výsledků tedy dosáhneme jejich kombinováním. 

Biologická hodnota 

            Kvalita proteinu je označována jako biologická hodnota (BH, BW). Tato hodnota určuje, kolik procent ze 100 g přijaté bílkoviny je naše tělo schopno vstřebat. Měřítkem pro tuto kvalitu je biologická hodnota vajec, která je právě 100 a je nejvyšší možná. Proteiny s vysokou hodnotou BH označujeme jako komplexní. Kombinováním různých potravin s různou hodnotou BH můžeme dosáhnout ideální hodnoty pro růst svalstva a fyzickou regeneraci. Sníte-li například maso s hodnotou 96 a brambory s hodnotou 41, dosáhnete hodnoty 137, která dokonce přesahuje BH vajec samotných.

Plnohodnotnost 

            Ne všechny zdroje bílkovin obsahují všechny esenciální aminokyseliny, proto je třeba tyto zdroje vhodně kombinovat, aby bylo dosaženo jejich maximální plnohodnotnosti. Proto je například vhodné k masu podávat přílohu ve formě brambor, obiloviny nebo ořechy kombinovat s luštěninami, rýži se sójou a podobně. 

Vstřebatelnost 

            Jakmile najdete ideální kombinaci plnohodnotných zdrojů bílkovin, které mají dostatečnou biologickou hodnotu, je nutné se zamyslet nad jejich vstřebatelností, tedy schopností těla zvolenou bílkovinu zpracovat. Vstřebatelnost bílkovin je ovlivněna mnoha faktory. Některé zdroje jsou například pro tělo hůře stravitelné v syrovém stavu, třeba maso nebo vejce. Nejvyšší využitelnost přináší syrovátkový protein ve formě izolátu. Vstřebatelnost bílkovin je možné zvýšit jejich správným kombinováním.

 

Druhy proteinů 

     I.         Podle druhu výchozí suroviny 

A.    Živočišné proteiny

Tyto proteiny mají vyšší obsah esenciálních aminokyselin, zpravidla 45 - 50 %, než rostlinné proteiny. Vyrábí se z mléka (syrovátkové, kaseiny), hovězího masa a vzácně také z kuřecího masa nebo z lososa. Syrovátkový protein obsahuje až 52 % esenciálních aminokyselin a 13,6 % leucinu, který je nejúčinnější aminokyselinou při budování svalové hmoty. Syrovátkový protein se tak řadí k nejoblíbenějším proteinovým doplňkům. 

B.    Rostlinný proteiny 

Patří sem proteiny pocházející z rostlin, například sójové, hrachové, rýžové, konopné, ovesné, z dýňového semínka nebo chia semínek. Tento druh proteinů je ideální pro vegetariány, vegany a osoby s intolerancí na laktózu. 

   II.         Podle obsahu proteinů a způsobu zpracování 

A.    Koncentrát 

Tyto suplementy typicky obsahují kolem 50 až 60 % bílkovin. Patří sem například syrovátkový koncentrát, micelární kasein a rostlinné proteiny (mimo sójového). 

B.    Izolát 

Obsah bílkovin u těchto doplňků je více než 85 %. Jsou to například syrovátkový izolát nebo sójový izolát. Syrovátkový izolát je ideální pro osoby s intolerancí na laktózu, protože jí obsahuje opravdu velmi malé množství. 

C.   Hydrolyzát 

Hydrolyzáty obsahují mezi 70 a 80 % bílkovin. Nejtypičtější je tzv. syrovátkový hydrolyzát nebo též hydrolyzovaný micelární kasein. 

Proč užívat proteiny? 

  • Jde o cenný zdroj koncentrovaných bílkovin
  • Pomáhají budovat svalovou hmotu
  • Podporují regeneraci po fyzické zátěži
  • Podporují hojení ran
  • Zvyšují přirozenou imunitu našeho těla
  • Mají termický efekt a přispívají tak k redukci tělesného tuku 

Pro koho jsou proteiny určeny? 

Užívání proteinů je přínosné nejen jako stimulant růstu svalů pro sportovce po tréninku, ale pro každého, kdo chce doplnit kvalitní bílkoviny. Proteinové suplementy jsou také vhodné pro osoby v rekonvalescenci po nemoci nebo trpící chorobami se zvýšenou potřebou bílkovin. Výhodou proteinových doplňků stravy je jejich vhodnost pro vegetariány a vegany, kteří mají jinak s hledáním kvalitních bílkovin potíž.

Při užívání proteinů se vždy držte předepsaného dávkování. Nadměrné užívání proteinu vám nevybuduje větší svaly, ale naopak může vést ke snížení pestrosti stravy a tím k nedostatku vitamínů a minerálů. Obecně platí, že byste neměli přijímat více než 50 % bílkovin prostřednictvím proteinových výrobků. 

Dávkování proteinů 

            Ideální denní dávka bílkovin pro zdravého necvičícího jedince je zhruba 0,8 až 1 gram bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Pokud jde o sportovce, u vytrvalostních sportů je ideální příjem bílkovin mezi 1,2 a 1,4 g, u silově vytrvalostních 1,6 až 1,8 g a silově rychlostní sportovci jako jsou kulturisté nebo vzpěrači potřebují až 2,2 nebo 2,5 g bílkovin na kilogram tělesné váhy. Při vážných onemocněních také narůstá potřeba bílkovin a to v rozmezí 1,2–2,0 g na kg TH. O konkrétních číslech se však vždy poraďte se svým lékařem. 

Proteinový suplement můžete do svého jídelníčku zařadit kdykoli během dne. Nezapomeňte ale, že obsah bílkovin získaných z doplňků stravy by neměl překročit hranici 50 %. Zbytek je už otázkou kvalitní stravy. Ať už se proteinový suplement chystáte do svého jídelníčku zařadit z jakéhokoli důvodu, vždy myslete na vhodný obsah aminokyselin právě pro vás a také využitelnost bílkovin pro vaše tělo.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.