Tyčinky

Nejprodávanější

SmartBarPlant(DarkChocBrownie)64g PhD 1
Smart Plant Bar 64g
Skladem
Kód: 707/CHO
 
45 Kč
1 položek celkem
SmartBarPlant(DarkChocBrownie)64g PhD 1
45 Kč

TYČINKA 100% VEGAN FRIENDLY

Kód: 707/CHO

Ani nejzarytějším vyznavačům zdravého životního stylu se občas nevyhne chuť na sladké. Perfektním řešením jsou proteinové tyčinky, které slouží nejen jako “něco na zub”, když máte chuť na sladké, ale také jako rychlý zdroj energie a dobře stravitelných bílkovin před nebo po náročném tréninku. Podstatné je vybírat tyto tyčinky pečlivě a dát přednost těm, které nabízí vyvážené složení všech důležitých makroživin. Nezapomínejte však, že základem zdravého životního stylu je vyvážený jídelníček a proteinové tyčinky by měly sloužit výhradně jako jeho snadno dostupný doplněk. Proto není vhodné to s jejich příjmem přehánět nebo jimi nahrazovat pestrou stravu. 

#ShowMore# 

Složení proteinových tyčinek 

            Kvalita proteinových tyčinek se odvíjí od jejich složení. To musí být vždy do detailů uvedeno na obalu každé tyčinky, přičemž pořadí surovin určuje množství dané suroviny ve výrobku. Suroviny uvedené na začátku seznamu jsou zastoupeny ve větším množství než suroviny následující. Tyčinky obvykle obsahují biologicky hodnotné bílkoviny, komplexní sacharidy včetně vlákniny a cukrů, a pouze minimum tuku. Kromě toho v nich často najdeme vitamíny, minerály, stopové prvky, stabilizátory, barviva, zvlhčovadla, emulgátory, aromata, kypřící látky a eventuálně umělá sladidla. 

Bílkoviny 

Jak už název napovídá, proteinové tyčinky obsahují především proteiny, tedy bílkoviny, které napomáhají růstu svalové hmoty, regeneraci po fyzické zátěži a hojení ran. Kvalitní proteinová tyčinka, která si zaslouží toto přízvisko, by měla obsahovat alespoň 30 - 40 % proteinu vzhledem ke své hmotnosti, tedy 30 až 40 gramů proteinu ve 100 gramové tyčince. Ideální je sáhnout po tyčinkách, které obsahují mléčné bílkoviny (syrovátku nebo kasein), které mají vysokou biologickou hodnotu a tělo je dokáže patřičně využít. Proteinovým tyčinkám se nemusí vyhýbat ani vegetariáni a vegani, pro něž je zdrojem bílkovin v tyčinkách hrachový protein, konopný protein či protein z hnědé rýže. 

Vyhnout bychom se naopak měli tyčinkám, které obsahují méně kvalitní bílkoviny, jejichž biologická hodnota není tak vysoká. Jsou to izolát sojové bílkoviny, který má nízký obsah BCAA aminokyselin a jeho vliv na stimulaci svalů je proto mnohem nižší, kolagen (též želatina), jehož využitelnost pro budování svalové hmoty je zanedbatelná, nebo kaseinát vápenatý, levnější forma kaseinu, která zdaleka nedosahuje kvalit micelárního kaseinu. 

Sacharidy 

            Co se týče obsahu sacharidů, v tyčinkách je možné najít hned několik druhů. Nositeli sladké chuti jsou jednoduché cukry, které mohou být ve formě glukózo-fruktózového sirupu, třtinového cukru, glukózy nebo fruktózy. Energii pro cvičení dodávají v tyčinkách komplexní polysacharidy, například ovesné vločky nebo různé mouky. Ideální obsah sacharidů v tyčince by měl být v rozmezí 20 až 25 % hmotnosti tyčinky, přičemž optimální energetický příjem z jedné tyčinky by neměl překročit hranici 1 000 kJ (cca 240 kcal). 

Polyalkoholy 

V některých proteinových tyčinkách můžeme najít také tzv. polyalkoholy (též polyoly), přírodní látky, které mají podobnou strukturu jako sacharidy a stejně sladkou chuť jako cukry, obsahují ale méně energie. V proteinových tyčinkách nejčastěji najdeme polyoly maltitol a erythritol, které mají výrazně nižší obsah kalorií, maltitol 2,4 kcal/g a erythritol dokonce 0 kcal/g. Jejich příjem tedy prakticky vůbec neovlivňuje hladiny cukru v krvi, navíc se nepodílí na tvorbě zubního kazu, takže jsou ideálním sladidlem. Nadměrná konzumace těchto látek má však projímavé účinky, proto bychom je měli přijímat v rozumné míře. 

Vláknina 

            Přestože vláknina patří mezi sacharidy, na obalech proteinových tyčinek bývá uvedena zvlášť. Podle výživových specialistů by měl dospělý člověk přijmout denně asi 30 gramů vlákniny. Ta má energetickou hodnotu přibližně 2 kcal/g. V proteinových tyčinkách často najdeme okolo 15 až 20 gramů vlákniny, jednou tyčinkou tak lze pokrýt třetinu až polovinu doporučeného denního množství. 

Tuky 

            Příjem tuků ve výživě je stále hojně diskutovaným tématem. Přestože je často na tuky nahlíženo negativně, jejich příjem je pro správné fungování těla zcela nezbytný. V tyčinkách můžeme najít hned několik zdrojů tuku, z nichž některé jsou lepší než jiné. Ideální jsou kakaové či mandlové máslo, kakaové boby, extra panenský kokosový olej, mléčný tuk, řepkový olej, ořechy a ořechová másla či lněné semínko. Navzdory jejich složení nelze množství těchto tuků v tyčinkách použít kvůli technologické náročnosti procesu zpracování. Z toho důvodu je často využíván palmový olej, který sice není ideální volbou z hlediska ekologie, jeho složení a způsob zpracování jsou však pro výrobu tyčinek optimální. Jedna proteinová tyčinka přitom obsahuje asi 20 % tuku. 

Kdy jíst proteinové tyčinky 

Proteinovou tyčinku si můžete dát kdykoli během dne, nejlepší je ale propojit jejich konzumaci s tréninkem, abychom přijatou energii patřičně spotřebovali.

1)   Před cvičením 

            Pokud vás přepadne hlad těsně před tréninkem, není už příliš vhodné jíst hlavní jídlo, které by mohlo způsobit pocit těžkosti, nevolnost nebo sníženou pohyblivost při cvičení. Právě v těchto chvílích přichází čas na proteinovou tyčinku, která vás sice nezasytí jako normální jídlo, ale poskytne dostatek energie pro následující výkon. Pokud ji sníte půl hodiny až hodinu před cvičením, díky obsahu sacharidů můžete dosáhnout lepší vaskularity a zvládnete podat mnohem větší výkon.

2)   Po cvičení 

            Proteinová tyčinka je také ideální svačina po tréninku, kdy tělo potřebuje dodat dostatek snadno stravitelných bílkovin potřebných pro obnovu svalových vláken, která byla během cvičení porušena. Sacharidy v tyčince zase doplňují vyčerpané zásoby glykogenu. 

3)   Pro zahnání chuti na sladké 

            V případech, kdy vás přepadne chuť na něco dobrého, vás může proteinová tyčinka zachránit. Zažene chutě a doplní energii, a přitom neobsahuje tolik jednoduchých cukrů jako jiné cukrovinky. Snadno také pomůže překonat náhlý hlad v okamžicích, kdy se tělo dostane do katabolického stavu. 

4)   Pro zvýšení kalorického příjmu 

Pokud byl vás celodenní příjem kalorií nižší, než jste předpokládali a cvičili jste víc, než jste měli v plánu, proteinová tyčinka vám může pomoci doplnit scházející energii. Díky jedné tyčince můžete doplnit až 1 000 kJ kvalitních biologicky hodnotných kalorií.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.